Wefood er ikke et »socialt supermarked«

Ved åbningen af WeFood blev der uddelt smagsprøver på frugt og andre lækkerier.Ved åbningen af WeFood blev der serveret smagsprøver på frugt, kaffe og mange andre lækkerier, i de top-stylede lokaler. WeFood tilbyder en eksklusiv oplevelse, i et eksklusivt kvarter. Foto: Mikkel Østergaard for WeFood/Folkekirkens Nødhjælp. Licens: Creative Commons Attribute 3.0

Teknisk set dækker begrebet »socialt supermarked« over en helt bestemt type butik og WeFood er langt fra sådan en. Det kan måske virke en smule pedantisk, at gå op i den slags. Men der er faktisk en rigtigt god grund til at skelne mellem «sociale supermarkeder« og så det WeFood er.

I forhold til vareudvalg og leverandører er der faktisk ikke de store forskelle på et såkaldt »socialt supermarked« og WeFood. Begge steder får man primært sine varer fra de almindelige dagligvarebutikker/lagre, og begge steder er udvalget begrænset til beskadigede varer, datovarer og andre varer, som de almindelige butikker af den ene eller anden grund har i overskud. De »sociale supermarkeder« er primært målrettet socialt udsatte og adgangen er som regel begrænset til kunder med lave indkomster. Sådan foregår det ikke i WeFood, hvor dørene er åbne for alle og

Sozialmarkt Wien - Et typisk socialt supermarked fra Østrig.
Typisk Østrigsk »socialt supermarked«.
Der er en verden til forskel mellem denne butik og den mondæne WeFood-butik. Men kunderne er ligeglade og det tjener en vigtig social funktion i lokalsamfundet, som særligt tilbud til de fattigste indbyggere.
Foto: Sozialmarkt Wien (© leisuregroup.at/Rudolph)

enhver, fuldstændigt ligesom i en helt almindelig butik. På trods af butikkens adresse teknisk set er Amagerbrogade kan man måske endda forestille sig, at WeFood først og fremmest er et tilbud de mere velstillede i samfundet. Vi er nemlig ude i den del af Amagerbrogade, hvor de laveste sociale klasser stadigvæk kan holdes på behørig afstand. Det mondæne område, Amager Strandpark, ligger nemlig ikke mere end en god kilometer fra butikken og det lokale kundegrundlag består derfor af beboerne i områdets ejerlejligheder og villaer, hvor kvadratmeterpriserne hurtigt ryger helt op i 50.000,- – 60.000,-. Hvilket selvfølgelig også er ganske udmærket købmandsskab. Hvis jeg skulle åbne en dagligvarebutik ville jeg også lægge den et sted, hvor kunderne tjener masser af penge, og hvem er mere vilde med ultra-discount end mennesker, med 7.000.000,- tilbage på huslånet? Men et »socialt supermarked« er WeFood altså ikke.

WeFood er ikke et »socialt supermarked«, so what?

At WeFood ikke er et »socialt supermarked« siger ganske vist ikke så meget om selve konceptet. Folkekirkens Nødhjælp undgår også klogeligt, at omtale det som sådan. Men jeg mener alligevel det er en vigtig detalje, at få med i dækningen af det nye butikskoncept. Ikke mindst fordi det sætter spørgsmålstegn ved hvor socialt ansvarligt WeFood reelt er.

WeFood vil bekæmpe madspild og hjælpe verdens fattigste ved at sælge overskudsmad.

Posted by DR Nyheder on Thursday, January 21, 2016

I forhold til hvordan man benytter butikkens forventede overskud, er der selvfølgelig ikke noget at sætte en finger på. At man vil bruge overskuddet på Folkekirkens Nødhjælps arbejde i hele verden, er naturligvis helt igennem sympatisk og en pokkers god idé. Men at man ikke har tænkt det sociale ansvar ind såvel placeringen af butikken som hvilke kunder man giver adgang til den, det virker ærligt talt ikke specielt sympatisk. Hvis det grundlæggende formål med WeFood er, at hjælpe verdens fattige, hvorfor favoriserer man så forbrugerne i et af Danmarks mest eksklusive boligområder?

Derudover kan man jo også frygte, at supermarkedernes støtte til WeFood vil ske på bekostning af de socialt udsatte, supermarkederne hidtil har hjulpet ved donationer af mad til f.eks. fødevarebanker og suppekøkkener. For tiden er der ganske vist rigeligt med overskudsmad, så WeFood kommer ikke til at tage brødet ud af munden på de hjemløse lige med det samme. Men på den lidt længere bane, hvis supermarkederne har held med at reducere madspildet internt og WeFood bliver en landsdækkende succes? Der kan man sagtens forestille sig, at de socialt udsatte vil blive nedprioriteret, når supermarkederne skal ud og omsætte deres overskudsvarer til PR. Vi kan sikkert hurtigt blive enige om det ikke ville være den mest “moralsk rigtige” ting at gøre. Men rent økonomisk er der vist ingen tvivl om hvad det mest tiltrækkende valg er, hvis supermarkederne skal vælge mellem socialt udsatte uden en krone på lommen og positiv omtale hos WeFoods priviligerede og købestærke kunder?

Den oprindelige tekst var helt oppe i et højt, 5-cifret antal anslag. Så teksten er blevet delt op i flere enkelte indlæg. Du kan læse de øvrige indlæg her:

WeFood – For godt til at være sandt?

Bør WeFood konkurrere med de almindelige butikker?

WeFood – Bør man kommercialisere velgørenhed?





4 meninger om “Wefood er ikke et »socialt supermarked«”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *